Become an ERF Affiliate
Find out more >

Access
Online Services
Username


Password
Register | Forgot Password

Register For
Publications
Please enter your email:
 
|
 
Search ERF
Advanced Search
Working Papers
Intertemporal Test of Beta Stationarity Performance of Islamic Sector Structured Mutual Funds

Mahmoud Haddad, Ghassem Homaifar, Said Elfakhani and Hikmat Ahmedov

Abstract
The purpose of this research paper is to examine social Islamic mutual funds’ financial performance. Since Islamic mutual funds have only been around for the past two decades, most of the research on this topic is fairly new. In this study we apply the single factor model of Schwert and Seguin (1990) to a sample of Islamic mutual funds. The Islamic mutual funds market is one of the fastest growing sectors within the Islamic financial system. Several studies have investigated the characteristics of individual Islamic mutual funds (see Elfakhani, et al (2006), Elfakhani ,et al (2005), and Hassan, et al (2005). We are not aware of any studies that have applied the Schwert and Seguin methodology to Islamic mutual funds. Such an application is important because it allows for studying the impact of market volatility on the time variation of monthly betas and the corresponding returns. Using the S&P 500 and the FTSE Global Islamic indices on sector structured Islamic mutual funds, our results suggest that the volatility of the market and that of the Islamic mutual funds portfolio behave differently with inter and intra market proxies. There is also evidence that the volatility persistence of each Islamic mutual fund portfolio and its systematic risk are significantly related. Hence, the systematic risks of different portfolios tend to move in a different direction during periods of increased market volatility. As a result, we gain an insight into the return dynamics and the process by which Islamic mutual funds prices are determined.

Arabic Abstract:
تهدف ورقة البحث هذه إلى معرفة الأداء المالي لصناديق الاستثمار الاجتماعية الإسلامية، وحيث أن تلك النوعية من صناديق الاستثمار لم تظهر إلا في خلال العقدين الماضيين فإن معظم البحوث التي تتناولها تعتبر بحوثا جديدة إلى حد ما. في هذه الدراسة نقوم بتطبيق نموذج العامل الواحد لكل من شفيرت وسيجون (1990) على عينة من صناديق الاستثمار الإسلامية. يعتبر سوق صناديق الاستثمار الإسلامية واحد من أسرع القطاعات نموا داخل المنظومة المالية الإسلامية وقامت العديد من الدراسات ببحث خواص صناديق الاستثمار الخاصة بالأفراد (انظر فاحاني وآخرين (2006) فاحاني وآخرين (2005) وحسن وآخرين (2005) هذا ولم نعثر على أية دراسة قد طبقت منهجية شفيرت وسيجون على صناديق الاستثمار الإسلامية. يعتبر هذا التطبيق مهما حيث يتيح دراسة تأثير تقلبات السوق على المتغيرات الزمنية للمقياس الشهري لدرجة حساسية الأوراق المالية (بيتا) وكذلك العوائد المحققة باستخدام المؤشرات الإسلامية العالمية S & P_500 وبورصة فايننشال تايمز في لندن (FTSE) وتطبيقها على قطاع الصناديق الاستثمارية الإسلامية، نجد أن النتائج تشير إلى تقلب السوق وكذا تقلبات محافظ صناديق الاستثمار الإسلامية تختلف أشكاله داخل الأسواق وفيما بينها. كما نجد ما يدل على علاقة ذات بال بين استمرار تقلبات محافظ صناديق الاستثمار الإسلامية من ناحية والمخاطر التي تتعرض لها هذه الصناديق بطريقة منتظمة. ولذا فإن المخاطر المنتظمة لمختلف المحافظ تتجه إلى التحرك في اتجاه مختلف في أثناء الفترات التي تتزايد فيها تقلبات السوق. ونتيجة لذلك يمكننا استبصار ديناميكية العوائد والطريقة التي تحدد بها أسعار صناديق الاستثمار الإسلامية.


Published: 2008
Number: 427
Type: Working Papers


Download Working Paper << Back to results



Home   |   About ERF   |   ERF Affiliates   |   Research Activities   |  
Research Initiative (RIAD)   |   Capacity Building   |   Conferences/Workshops   |   Publications   |   Online Journals   |   Datasets   |  
Contact us