Become an ERF Affiliate
Find out more >

Access
Online Services
Username


Password
Register | Forgot Password

Register For
Publications
Please enter your email:
 
|
 
Search ERF
Advanced Search
Working Papers
Labor Supply, Employment and Unemployment in the Egyptian Economy, 1988-2006

Ragui Assaad

Abstract
This paper analyzes data from the Egypt Labor Market Panel Survey of 2006 (ELMPS 06) and its predecessor surveys from 1988 and 1998 to reveal that the employment outlook in Egypt has broadly improved since 1998. Despite continued rapid growth of the working age population since 1998, overall participation rates have increased, unemployment rates have decreased, and employment growth has been robust. In many instances, the levels of these variables have returned to or exceeded their levels in 1988, prior to the initiation of the 1991 stabilization and structural adjustment programs. The performance of the labor market in Egypt in the past eight years has been helped by favorable demographic as well as economic developments. The generation at the peak of the youth bulge, which was putting severe pressures on the labor market in the 1990s, has now completed its labor market transition, for the most part, and demographic pressures are easing. These demographic developments have been accompanied by important changes in the structure of the economy. While employment in state-owned enterprises (SOEs) had begun to decline in the 1988-98 decade, employment in government was still growing rapidly during that period at about twice the rate of growth of overall employment. This has clearly changed in the 1998-06. Employment growth in the civil service has slowed dramatically and much of the burden of employment creation has shifted to the private sector. Concurrent with the decline of employment opportunities in the public sector, the trend toward informalization of the labor market, begun in the 1990s, is continuing unabated. By 2006, 61 percent of all employment was informal, up from 57 percent in 1998. Moreover, 75 percent of new entrants who entered the labor market in the first five years of this decade were entering into informal work.

Arabic Abstract:
تقوم هذه الورقة بتحليل بيانات فريق سوق العمل المصري لسنة 2006 والمسوحات التي سبقته خلال الفترة من 1988 حتى 1998، وهي بذلك تكشف أن الشكل العام للتوظيف في مصر قد تحسن بشكل كبير منذ 1998، فعلى الرغم من استمرار النمو المتسارع لعدد من هم في سن العمل منذ 1998، فقد زادت معدلات المشاركة بشكل عام وانخفضت معدلات البطالة، علاوة على النشاط في النمو الوظيفي. وفي كثير من الحالات نجد أن هذه المتغيرات قد بلغت أو تخطت مستوياتها في عام 1988 أي قبل إطلاق برامج الاستقرار والتكييف الهيكلي عام 1991. فعلي مدى الثمان سنوات الماضية ساهمت تطورات إيجابية ديموغرافية واقتصادية في أداء سوق العمل في مصر، فقد أكمل جيل الشباب والذي بلغ ذروته العددية ضاغطا سوق العمل في التسعينيات دورة انتقاله إلى سوق العمل، في الأعم الأغلب، كما صارت الضغوط الديموغرافية تتقلص تدريجيا. وقد صاحب هذه التطورات الديموغرافية تغيرات جوهرية في هيكل الاقتصاد، ففي الوقت الذي بدأت فيه معدلات التوظيف تتقلص في قطاعات الأعمال المملوكة للدولة خلال القترة من 1988 إلى 1998، ظل التوظيف في القطاع الحكومي علي وتيرة نمو متسارعة بمعدل هو ضعف معدل النمو في التوظيف بوجه عام.وقد تغير ذلك بشكل واضح في الفترة 1998-2006 حيث تباطأ معدل نمو التوظيف في الهيئات الحكومية بشكل كبير بينما تحمل القطاع الخاص العبء الأكبر في مسألة خلق فرص للعمل. وصاحب قلة فرص العمل بالقطاع العام استمرار الإتجاه إلى خصخصة سوق العمل والذي كان قد بدأ في التسعينات. وبحلول العام 2006 ارتفعت نسبة العمالة غير الرسمية إلى 61 بالمئة مقابل 57 بالمئة عام 1998. بالإضافة إلى ذلك، فإن ما نسبته 57 بالمئة من حجم العمالة الجديدة التي دخلت سوق العمل خلال الخمس سنوات الأول من هذا القترة التحقت بالعمل غير رسمي.


Published: 2007
Number: 200701
Type: Working Papers


Download Working Paper << Back to results



Home   |   About ERF   |   ERF Affiliates   |   Research Activities   |  
Research Initiative (RIAD)   |   Capacity Building   |   Conferences/Workshops   |   Publications   |   Online Journals   |   Datasets   |  
Contact us