Become an ERF Affiliate
Find out more >

Access
Online Services
Username


Password
Register | Forgot Password

Register For
Publications
Please enter your email:
 
|
 
Search ERF
Advanced Search
Working Papers
Detecting Corruption and Evaluating Programs to Control It: Some Lessons for MENA

Jeffrey B. Nugent

Abstract
This paper attempts the following tasks. First, it attempts to examine the seriousness of corruption in the MENA region as a whole as well in individual countries of the region or even sectors or regions thereof and how this may have changed over time. Second, it takes advantage of a stylized simple principal agent model to help identify both various determinants of corruption as well as possible policies to control corruption. Third, it summarizes some relevant findings from around the world with anti-corruption policies and programs, and of methods for their evaluation so as to serve as a guide for future anti-corruption efforts and research in MENA. The results of the first task are (1) that, while earlier corruption in MENA had not been as serious compared to other regions of developing countries, more recently it has been on a sharp rise in most MENA countries and especially in those which earlier were reported to have the lowest levels of corruption, (2) that from firm surveys in MENA countries, ordinary (or micro-level) corruption seems to be positively associated with certain other obstacles to doing business, such as tax administration, crime, political instability and competition from the informal sector, and (3) that, because of the vulnerability of natural resource revenues to insufficiently transparent accounting, MENA seems to be the region with the greatest apparent corruption in the form of international payments leakages. The result of the second task is a list of ten potentially important anti-corruption measures. From the third task we identify empirical and experimental evidence from around the world assessing the appropriateness and applicability of each of the ten anti-corruption measures identified. Since most of this research comes from other parts of the world, further research will be needed in MENA country conditions to determine the applicability and comparative cost-effectiveness of alternative corruption-reducing treatments. For this reason, special attention is given to some of the assessment methods that have proved useful in other countries but also to several measures that would seem especially appropriate in the conditions of MENA countries.

Arabic Abstract:
تسعى هذه الورقة لتأدية المهام التالية. الأولى، تحاول أن تفحص مدى جدية الفساد في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا ككل وكذلك في كل بلد على حدة في المنطقة أو حتى القطاعات أو المناطق منها وكيف أن هذا قد تغير مع مرور الوقت. ثانيا، تستفيد من نموذج كيل بسيط للمساعدة في توضيح المحددات المختلفة للفساد وكذلك السياسات الممكنة لمكافحته. ثالثا، تلخص بعض النتائج ذات الصلة من جميع أنحاء العالم لمكافحة الفساد مع السياسات والبرامج، وأساليب تقييمها وذلك لتكون بمثابة دليل لجهود البحث المستقبلية على مكافحة الفساد .ونتائج المهمة هى كالتالى: الأولى هي (1) أنه على الرغم من أن الفساد في وقت سابق في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا لم يكن خطيرا بالمقارنة بمناطق أخرى من البلدان النامية، الا أن الآونة الأخيرة شهدت ارتفاع حاد في معظم بلدان المنطقة وخاصة في تلك التي كانت في وقت سابق لديها أدنى مستويات الفساد، (2) أن من مسوحات الشركات في بلدان المنطقة، عادية (أو على المستوى الجزئي) يبدو أن الفساد يرتبط بشكل إيجابي مع غيره من العوائق المعينة لممارسة الأعمال التجارية، مثل إدارة الضرائب، والجريمة، وعدم الاستقرار السياسي والمنافسة من القطاع غير الرسمي، و (3) أنه بسبب ضعف إيرادات الموارد الطبيعية والمحاسبة ليست شفافة بالقدر الكافي، فيبدو أن المنطقة تعانى من فساد أعظم يتضح في شكل تسرب المدفوعات الدولية. نتيجة المهمة الثانية هي قائمة من عشرة تدابير لمكافحة الفساد و التى قد تكون هامة. من المهمة الثالثة نحدد الأدلة التجريبية من مختلف أنحاء العالم لتقييم مدى ملاءمة وتطبيق كل التدابير لمكافحة الفساد العشرة المحددة. وبما أن معظم هذه الدراسة تأتي من أجزاء أخرى من العالم، فسوف تكون هناك حاجة إلى إجراء مزيد من البحوث لظروف بلاد المنطقة لتحديد مدى انطباق ومقارنة فعاليتها من حيث التكلفة البديلة وعلاجات الحد من الفساد. لهذا السبب، نولى اهتمام خاص لبعض أساليب التقييم التي ثبتت فائدتها في بلدان أخرى ولكن أيضا لعدة تدابير من شأنها أن تبدو مناسبة وخاصة في ظروف بلدان هذه المنطقة.


Published: 2012
Number: 738
Type: Working Papers


Download Working Paper << Back to results



Home   |   About ERF   |   ERF Affiliates   |   Research Activities   |  
Research Initiative (RIAD)   |   Capacity Building   |   Conferences/Workshops   |   Publications   |   Online Journals   |   Datasets   |  
Contact us