Become an ERF Affiliate
Find out more >

Access
Online Services
Username


Password
Register | Forgot Password

Register For
Publications
Please enter your email:
 
|
 
Search ERF
Advanced Search
Working Papers
Micro and Small Household Enterprises in Egypt: Potential for Growth and Employment Generation

Ali Rashed and Maia Sieverding

Abstract
Micro and small enterprises (MSEs) comprise an important sector of the Egyptian economy and account for a substantial portion of employment outside the public sector in the wake of the 2008 financial crisis and the January 25th, 2011 revolution, it is therefore important to update analyses of trends in MSE development and assess the potential for growth in the sector. In this paper we examine changes in micro and small household enterprises across the 1998, 2006 and 2012 rounds of the Egypt Labor Market Panel Surveys (ELMPS), and present new data from the expanded ELMPS module on the financial status of household enterprises. Our findings indicate that substantial constraints to the growth of the MSE sector continue to exist, and may have been exacerbated by the difficult economic conditions prevailing in Egypt over recent years. The overall percentage of households reporting an enterprise has declined since 1998, particularly in rural areas and in Upper Egypt. The MSE sector also continues to be dominated by micro enterprises with fewer than five workers. A trend towards formalization of the MSE sector observed between 1998 and 2006 has been reversed, with the percentage of MSEs operating informally increasing slightly between 2006 and 2012. On average, informal enterprises report lower asset holdings, capital values and monthly revenues than formal ones. The large majority of household enterprises, whether formal or informal, are financed through personal sources, despite programs put in place to provide loans to MSEs. In this context, initiatives to support MSE start-ups and expansion need to be reinvigorated, including not only financing but also business training, and reforms to alleviate regulatory constraints and barriers to formality.

Arabic Abstract:
تشمل المشروعات متناهية الصغر والصغيرة قطاعا هاما من الاقتصاد المصري و تمثل جزءا كبيرا من فرص العمل خارج القطاع العام في أعقاب الأزمة المالية لعام 2008 و ثورة 25 يناير 2011 . لذا فمن المهم تحديث تحليلات اتجاهات تنمية المشروعات متناهية الصغر والصغيرة وتقييم إمكانات النمو في هذا القطاع. في هذه الورقة ندرس التغيرات في المؤسسات المنزلية متناهية الصغر والصغيرة في جولات المسوحات التتبعية لسوق العمل فى مصر لسنوات 1998 2006 و 2012 ( ELMPS ) ، وتقديم بيانات جديدة من هذه المسوحات الموسعة عن الوضع المالي للمشروعات المنزلية. النتائج التي توصلنا إليها تشير إلى استمرار وجود قيود كبيرة على نمو قطاع المشروعات متناهية الصغر والصغيرة، وربما تكون قد تفاقمت بسبب الظروف الاقتصادية الصعبة السائدة في مصر خلال السنوات الأخيرة. وقد انخفضت النسبة الإجمالية لمشروعات الأسر منذ عام 1998 ، ولا سيما في المناطق الريفية وفي صعيد مصر. لا تزال تهيمن أيضا المؤسسات الصغيرة التي تضم أقل من خمسة عمال على قطاع المشروعات متناهية الصغر والصغيرة. وقد لوحظ ان الاتجاه نحو إضفاء الطابع الرسمي على قطاع المشروعات متناهية الصغر والصغيرة بين عامي 1998 و 2006. قد تم عكسه مع وجود زيادة طفيفة بين عامي 2006 و 2012 لنسبة المشروعات المتوسطة والصغيرة العاملة بشكل غير رسمي . وفي المتوسط ، فان المؤسسات غير الرسمية تظهر انخفاضا فى حيازة الأصول، و قيم رأس المال والإيرادات الشهرية عن تلك الرسمية. الغالبية العظمى من المشاريع الأسرية ، سواء كانت رسمية أو غير رسمية ، يتم تمويلها من خلال مصادر شخصية ، على الرغم من كل البرامج التي وضعت لتقديم قروض إلى المشروعات متناهية الصغر والصغيرة. في هذا السياق، تحتاج كل مبادرات دعم المشروعات متناهية الصغر والصغيرة المبتدئة والتوسع إلى إعادة تنشيط ، بما في ذلك التمويل والتدريب على الأعمال التجارية ، والإصلاحات التنظيمية لتخفيف القيود والحواجز على التحول الرسمى.


Published: May 2014
Number: 831
Theme: Labor Markets and Human Resource Development


Download Working Paper << Back to results



Home   |   About ERF   |   ERF Affiliates   |   Research Activities   |  
Research Initiative (RIAD)   |   Capacity Building   |   Conferences/Workshops   |   Publications   |   Online Journals   |   Datasets   |  
Contact us