Become an ERF Affiliate
Find out more >

Access
Online Services
Username


Password
Register | Forgot Password

Register For
Publications
Please enter your email:
 
|
 
Search ERF
Advanced Search
Working Papers
Asset Allocation with Liquidity-Adjusted Market Risk Modeling: Empirical Relevance to Emerging GCC Financial Markets

Mazin A. M. Al Janabi

Abstract
The aim of this article is to bridge the gap in equity trading risk management literatures and particularly from the perspective of emerging and illiquid markets, such as in the context of the Gulf Cooperation Council (GCC)’s six financial markets. To the authors’ best knowledge, this is the first research paper that addresses the issue of equity trading risk management in the GCC countries with direct applications to their six stock markets. In this paper, the authors demonstrate a practical approach for measurement, management and control of market and liquidity risk exposures for financial trading portfolios that contain several illiquid equity securities. This approach is based on the renowned concept of Liquidity-Adjusted Value at Risk (L-VaR) along with the development of an optimization software tool utilizing matrix-algebra technique under the notion of different correlation factors and liquidation horizons. The comprehensive trading risk model can simultaneously handle L-VaR analysis under normal and severe market conditions besides it takes into account the effects of illiquidity of all traded equity securities. In order to illustrate the proper use of L-VaR and stress-testing methods, real-world examples and feasible reports of equity trading risk management are presented for the six GCC equity financial markets by implementing a daily database of indices’ returns for the period 2004-2008. To this end, several financial modeling studies are achieved with the objective of creating a realistic framework of equity trading risk measurement and control reports in addition to the instigation of a practical iterative optimization technique for the calculation of maximum authorized L-VaR limits subject to real-world optimum operational constraints.

Arabic Abstract:
يهدف هذا البحث إلى سد الفجوة في أدبيات إدارة مخاطر تداول الأسهم وبصفةٍ خاصةٍ من منظور الأسواق الناشئة والتي لا تعتمد على السيولة؛ على سبيل المثال في سياق الأسواق المالية الستة لمجموعة دول مجلس التعاون الخليجي. وتعد هذه هي ورقة البحث الأولى التي تتناول بالدراسة مبحث إدارة مخاطر تداول الأسهم في دول مجلس التعاون الخليجي وما لذلك من تطبيقاتٍ مباشرةٍ على أسواق المال الست في هذا التكتل. ويتبنى مؤلفو هذه الورقة أسلوباً عملياً لقياس وإدارة والتحكم في السوق وكذلك تعرض محافظ التداول المالية لمخاطر السيولة؛ تلك المحافظ التي تحتوي على العديد من أوراق حقوق الملكية غير السائلة. ويقوم هذا المنهج على المفهوم الشهير "القيمة المعدلة للسيولة المعرضة للخطر" جنباً إلى جنبٍ مع تطوير أداةٍ برمجيةٍ ذات فعالية باستخدام طريقة الجبر والمصفوفات في إطار مفهوم ترابط العوامل المختلفة وآفاق التصفية. وبإمكان النموذج الشامل لمخاطر التداول أن يعالج تحليل "القيمة المعدلة للسيولة المعرضة للخطر" في ظروف السوق العادية والصعبة آخذاً في الاعتبار في الوقت ذاته تأثيرات اللاسيولة على جميع أنواع أوراق الملكية المتداولة. ولبيان الاستخدام الأمثل للقيمة المعدلة للسيولة المعرضة للخطر وطرق اختبارات الإجهاد فقد تم تقديم أمثلةٍ وتقارير جدوى واقعيةٍ لإدارة المخاطر في تداول الأسهم من واقع الأسواق المالية الست في تجمع دول مجلس التعاون الخليجي وذلك من خلال إنشاء قاعدة بيانات بشكلٍ يوميٍ من أرباح المؤشرات خلال الفترة من العام 2004 حتى العام 2008. وسعياً وراء هذه الغاية فقد تم القيام بعديدٍ من دراسات النمذجة بهدف خلق إطارٍ واقعيٍ لقياس مخاطر تداول الأسهم وتقارير الرقابة بالإضافة إلى المضي قدماً نحو تبني تقنيةٍ تكراريةٍ عمليةٍ في حساب الحدود القصوى من القيمة المعدلة للسيولة المعرضة للخطر.


Published: February 2009
Number: 464
Theme: Financial Economics


Download Working Paper << Back to results



Home   |   About ERF   |   ERF Affiliates   |   Research Activities   |  
Research Initiative (RIAD)   |   Capacity Building   |   Conferences/Workshops   |   Publications   |   Online Journals   |   Datasets   |  
Contact us